...men för 20 år sedan var det sidenslips som gällde

Zippo tändare Produktmediabranschen förändras ständigt.
I dag kan företag möjligen skänka en braständare till kunderna att använda i sommarstugan. Men cigarettändare – en av de populäraste reklamprodukterna för 20 år sedan – är helt otänkbar. Ta en titt tillbaka i historien om produktmedia. Kanske lär du dig något om framtiden på köpet?

Under 80-talet blev produktmedia mer och mer populärt. Under den allt kraftigare högkonjunkturen etablerades mängder med företag som sålde reklamprodukter och profilkläder. Då bestod profilkläder i princip bara av t-shirts och sweatshirts med företagets logga på. Dessa användes exempelvis när företag skulle delta i olika motionstävlingar. Slips
Men under slutet av 80-talet blev det vanligare med "businesskläder". Då skulle företagen plötsligt ha skjortor, kostymer och pikétröjor i exklusiva material. Den allt kraftigare högkonjunkturen märktes också i inköpen av andra prylar. Under de första åren på 80-talet köpte företagen mest isskrapor, pennor och kapsylöppnare. Caj Ehrling, art director på Art4m och som varit med och byggt upp flera företag i branschen genom åren, minns alla udda saker som började efterfrågas i takt med att företagen under andra halvan av 80-talet fick mer pengar: – Allra mest populärt i slutet av 80-talet var nog sidenslipsar. Det såldes enorma mängder. Men det köptes också andra påkostade grejer: fina glasögonfodral, businessaccessoarer och inte minst enklare produkter där företagen tävlade om att göra dem i exklusiv tappning. Exempelvis kunde det göras nyckelringar för bortåt 100 kronor stycket, säger han.

I början av 90-talet gick konjunkturen ner kraftigt och investeringarna i produktmedia med den. Det gjorde att företagen började fundera kring Kvistpenna varför och hur de skulle profilera sig med hjälp av produktmedia. Så småningom började åter satsningarna på marknadsföring, men denna gång med en försiktig eftertanke där användarnyttan hela tiden stod i fokus. Medvetenheten kring hälsa och miljö ökade i samhället under början av 90-talet. Det märktes inom produktmediabranschen. Nu var det ute med ohälsosamma produkter som cigarrettändare och fickpluntor. – Av någon anledning blev det, mitt under lågkonjunkturen, väldigt populärt med ekologiska produkter. Det gjordes mängder av artiklar i returmaterial, och naturmaterial som bomull, trä och skinn. Med tanke på dagens miljöutveckling är det inte förvånande att den trenden kommit tillbaka. Nu är dock kraven högre på en övergripande hållbar utveckling.

I början av 2000-talet kom nästa lågkonjunktur och inköpen minskade på nytt. När företagen långsamt började investera igen märktes dock en tydlig förändring.
Caj Ehrling – Tidigare hade vi i branschen haft högsäsonger kring jul och innan midsommar. Nu är visserligen julen viktig fortfarande, men topparna under resten av året är mer oförutsägbara, säger Caj som tror att anledningen är att svenska företag nu blivit ännu mer noggranna med krav på resultat på sina investeringar.
– Tidigare kunde många göra ogenomtänkta köp utan att tänka på vem som skulle ha en produkt och när. Så är det inte längre. De olika trenderna till trots. Pennan och t-shirten är och förblir företagens populäraste reklamprodukter. Men också för en enkel penna kan det behövas ett genomtänkt beslut. Tyvärr är det alltför många företag som fortfarande försummar kvaliteten på sin produktmedia.
– Det är inget fel med att ge bort en billig penna, t-shirt eller nyckelring, men det är viktigt att se till att även den enklaste pryl är framställd i rätt färg, design och kvalitet, så att den verkligen andas givarens varumärke och värden på rätt sätt, säger Caj Ehrling. Också en liten billig giveaway kan få ett mycket positivt genomslag, bara den är genomtänkt i idé och utförande.

 

OBS! Fakta om presentreklam blir Fakta om Produktmedia! Dessa sidor är under omarbetning och uppdateras inom kort. Vi tar för närvarande inte något ansvar för deras aktualitet och riktighet.