Formgivningens betydelse

Den designmässiga aspekten kan ofta vara avgörande vid framställningen av företagets produktmedia.

Valet av grafisk formgivning, budskap och märkningsmetod, i förhållande till produktens färg, form och funktion, kan ibland utgöra hela skillnaden mellan flipp eller flopp. Här följer några saker som kan vara bra att tänka på för att slippa fallgroparna.

Tablettask för Abstracta, som miniatyr av lampförpackning Samordna med annan marknadsföring
Profil- och reklamartiklarna bör inte leva ett isolerat liv i företagets marknadsföring, de är en del av en helhet. Och precis som de kvalitets- och funktionsmässigt bör andas företagets image och värden, bör de även spegla det visuella uttryck man eftersträvar i all annan marknadsföring, i allt från visitkort och webbplats, till annonsering i press och på stortavlor. Därför kan det vara en fördel med att skapa kommunikationslinjer mellan företagets samarbetspartners - reklambyrå, eventbyrå, webbyrå, profilföretag m fl, för att uppnå en så enhetlig profilering som möjligt.

Hantera original på rätt sätt
För att inget ska gå fel i produktionen, är det viktigt att leverantören förses med alla nödvändiga underlag: original för logotype (vanligen i vektor-eps-format) och ev. tillhörande grafiska element, grafisk manual, Pantone (PMS), RGB och CMYK färgnummer, typsnitt mm. Dessa kan normalt zip-komprimeras och mailas, blir det tunga filer är FTP-uppladdning ett vara bättre alternativ. Leverantören måste naturligtvis ha kompetens att hantera materialet.

Nyckelring för Victory Hotel i form av mynt från Lohe-skatten Anpassa produkten efter budskapet...
...eller anpassa budskapet till produkten. Ibland kanske taglinen är för lång och smal för att bli snygg på en liten knubbig produkt. Eller att loggan i 4-färgs-raster inte lämpar sig för att tryckas på en grov textil yta. I dessa lägen är det viktigt att konsultera en leverantör som både har erfarenhet av många olika märkningsmetoder, såväl som kompetens i formgivning och originalframställning. Då kan man hitta lösningar som ger en optimal kombination av produktens användbarhet för mottagaren och värdet som budbärare för avsändaren.

Tänk på upphovsrätten
Även om det bara är en t-shirt som ska användas för en kick-off eller en giveaway för några utvalda kunder, så måste man alltid tänka på att inte inkräkta på någons copyright eller varumärkesskydd. Du kan inte göra tröjor med den där seriefiguren, kalla eventet för Absolut Event eller trycka musmattor med en bild du googlat fram, utan att först inhämta tillstånd från alla berörda upphovsmän. Välj därför en leverantör med ARU-kompetens (ansvarig reklamutgivare), och konsultera en jurist när du är osäker.

Använd rätt märkningsmetod
På samma sätt som det finns reklamprodukter i många olika material, finns det stort utbud av metoder för logomärkning på dessa material. Det finns traditionella och väl beprövade som tampotryck, screentryck, offsettryck, sublimering, etsning, lasergravyr och maskinbrodyr. Och idag finns det även helt nya typer av digitaltryck, digitaltransfers, lasergravyr i färg, cutflock-transfers och vävda märken med otrolig upplösning. På Logomärkning.se kan du läsa och se exempel på flera av dessa märkningsmetoder. Vilken metod som bör användas beror, förutom på produktens material, på logotypens utseende och vilken effekt man vill uppnå. Hållbarhetsfaktorn är ej heller att glömma – ett tryck som lossnar kan vara en mardröm för marknadsföraren. Här finns ingen universallösning – för att uppnå ett optimalt resultat krävs både kunskap, erfarenhet och hantverkskunnande. Förvissa dig därför om att anlita en leverantör som kan påvisa detta.

© Caj Ehrling/Art4m